اینفلوئنسر مارکتینگ

 

اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام از پدیده‌های اجتماعیِ نسبتا جدید در ایران است که سوالات زیادی مانند «اصلا اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟» در بین کاربران ایجاد کرده است. خیلی ساده بخواهم بگویم، بازاریابی از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ راهی جدید برای دیده شدن در فضای مجازی است که کم و بیش جایگزین بخش‌‍هایی از تبلیغات سنتی شده است. پروژه‌های اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران شیوه‌های مختلفی دارد، اما حرفه‌ای‌ترین و پربازده‌ترینِ آن، استفاده از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ است. اگر هر سوال در این زمینه دارید، با من در تماس باشید.

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر به افراد تاثیرگذار یا مشهوری گفته می‌شود که مخاطبان بسیاری در شبکه‌های اجتماعی دارند که مدام آن‌ها را دنبال می‌کنند و از نظراتشان تاثیر می‌گیرند. اینفلوئنسرها ممکن است در جهان واقعی مشهور و محبوب باشند (مثلا بازیگران)، یا این که مخاطبان خود را تماما از محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند به دست آورده باشند. در حوزه‌ی تبلیغات اینفلوئنسرها به چند دسته تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است:

  • سلبریتی‌ها (افراد مشهور): این افراد شهرت خود را به خاطر حرفه‌ای که در جهان واقعی دارند به دست آورده‌اند. بعضی از این افراد ممکن است در شبکه‌های اجتماعی هم در حوزه خاصی تولید محتوا کنند، برای مثال ورزشکاران. معمولا طیف مخاطبان این افراد گسترده و متنوع است و همکاری اینفلوئنسری با آن‌ها در کمپین‌های برندآگاهی یا تبلیغ محصولات عمومی مناسب است.
  • واینرها: واینر به کسانی گفته می‌شود که در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهای سرگرم‌کننده منتشر می‌کنند. این افراد به نوعی کمدین یا بازیگران دنیای مجازی به حساب می‌آیند. معمولا مخاطبان این افراد علاقه‌ی زیادی به آن‌ها دارند و پای صحبت‌هایشان می‌نشینند، بنابراین آن‌ها می‌توانند پیام برند را به طور کامل به گوش مخاطبان خود برسانند.
  • بلاگرها: بلاگرها معمولا بیشتر دست به تولید محتوای متنی در حوزه‌های خاص می‌زنند و مخاطبانشان از آن‌ها انتظار نقد و بررسی تخصصی دارند. برای مثال بلاگرهای حوزه‌ی سفر و گردشگری به شهرها و مناطق توریستی سر می‌زنند و نظر و تجربیاتشان را با مخاطبانشان به اشتراک می‌گذارند. بلاگرها به خوبی می‌توانند در کمپین‌های اینفلوئنسرمارکتینگ در مورد ویژگی‌های خاص و روش استفاده از محصولات توضیح بدهند و مزایا و معایب آن را بگویند.
  • میکرو اینفلوئنسرها: این افراد اینفلوئنسرهایی هستند که حدود ۲ تا ۵۰ هزار فالوور دارند و در یک حوزه‌ی خاص، علاقه‌ی مشخص و یا بازار کوچک دست به تولید و انتشار محتوا می‌زنند. به دلیل این که جامعه مخاطبان میکرو اینفلوئنسرها کوچکتر و تخصصی‌تر است، معمولا ارتباط نزدیک‌تری با فالوورهایشان دارند و تاثیرگذاری نظرشان بر آن‌ها بیشتر است.
کمپین تبلیغاتی
فهرست